Ekonomika

Desítku center čeká revitalizace

V Česku se dosud revitalizovalo 19 procent všech stávajících obchodních center. Na desítku center revitalizace v blízké době čeká.

IGY České Budějovice po rekonstrukci
Tempo výstavby obchodních center v Evropě zpomaluje. Jak vyplývá z nejnovější zprávy Evropská obchodní centra (European Shopping Centres) společnosti Cushman & Wakefield, v roce 2017 poklesl objem dokončených prostor meziročně o 23 % na 3,8 mil. m2. Spíš než na novou výstavbu se investoři soustředí na revitalizace s důrazem na kvalitní prostředí, rozšíření služeb a zážitkových prostor. Za trendem stojí postupně saturovaný trh obchodních center, měnící se poptávka spotřebitelů a nájemců, technologický vývoj a nárůst online obchodování. Protože jedině spojením kvalitního maloobchodu, širokospektrých služeb a volnočasové nabídky vzniká prostředí, které se na internetu vytvořit nedá, a které si spotřebitelé žádají. Revitalizace v tomto duchu jsou tak zásadním klíčem k úspěchu obchodního centra. Z celkového počtu 98 obchodních center v České republice bylo doposud zrekonstruováno 19 z nich.
„Zpomalení výstavby evropských obchodních center se týká zejména rozvinutějších trhů západní Evropy, ale i regionu CEE. Místo výstavby dochází k četným revitalizacím. Mají-li si centra udržet stávající zákazníky, přilákat nové a prodloužit jejich čas v centru, pak dobře navržené, vysoce kvalitní prostory s vysokým zastoupením služeb (pošta, doktoři, realitní kanceláře a další) a zážitkových konceptů (edukačních, zábavních, gastro a dalších), zasazené do zajímavého architektonického řešení interiérů, jsou absolutně nezbytné. Vznikají tak živoucí střediska, která plní různé obchodní, volnočasové a sociální potřeby všech věkových kategorií a vytváří unikátní destinaci pro trávení volného času“, říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí pronájmu maloobchodních prostor v regionu střední a východní Evropy a dodává: „Příkladem takového centra je Eurovea. Lze říct, že tento multifunkční komplex vytvořil nové centrum Bratislavy.“
Česká republika
V České republice se minulý týden otevřelo nové outletové centrum Prague Style Outlet, které se však v mezinárodním měřítku do obchodních center nezapočítává. Jediné obchodní centrum Géčko Ostrava tedy doručí v roce 2018 10 700 m2 nových ploch obchodních center. I v tuzemsku je tak pozornost upřena na revitalizace.
Z celkového počtu 98 obchodních center v České republice bylo doposud zrekonstruováno 19 z nich. Z jejich celkové plochy, která dohromady tvoří 2,3 milionu metrů čtverečních, pak podíl rekonstrukcí činí 32 %. Asi dvě třetiny obchodních center (62) v ČR jsou starší 10 let; z těchto bylo zrekonstruováno 17, včetně Centra Černý Most, Centrum Chodov, Olympia Brno, OC Nový Smíchov, Futurum Ostrava a IGY Centrum České Budějovice a další. Při porovnání celkové obchodní plochy pak těchto 17 rekonstruovaných center představuje 45 % obchodní plochy starší 10 let.
„Většina obchodních center v Česku vznikla mezi lety 2004 až 2009. K rekonstrukcím zpravidla dochází po 8-10 letech, aby odpovídaly aktuálním designovým trendům a především měnícím se preferencím zákazníků a nájemců. Revitalizace probíhají v různém rozsahu od drobnějších úprav typu změn podlah až po celkovou přestavbu a rozšíření, měnění vstupů, složení nájemců, vertikální komunikace – eskalátory, tvar pasáží, zavádění nových technologií, otevírání či rozšiřování gastro zón, služeb, zábavních a jiných zážitkových prostor, které jsou nyní klíčové,“ říká Jan Čížek, vedoucí pronájmu obchodních center.

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*