Ekonomika, Infoservis

Tomáš Březina prodává firmu BEST

Na prodej je i tradice. Už víc než 30 let. Tak dlouho je tu společnost BEST. Prodávají pět výrobků na víc než 4 000 variant dlažby, palisád nebo betonových tvarovek. A jsou jedničkou na trhu s betonovou dlažbou a betonovými stavebními prvky pro venkovní a zahradní architekturu.

Tomáš Březina prodává své impérium – informaci jako první uveřejnil portál seznamzpravy.cz. Proces běží již několik měsíců a poradenská firma KPMG vybírá kupce, který za Best zaplatí miliardy. Cena za firmu by se podle znalců trhu mohla pohybovat mezi třemi až čtyřmi miliardami korun. Březina je jednou z nejvýraznějších postav českého byznysu. V roce 2007 se stal podle Ernst & Young nejlepším podnikatelem roku, je mu 63 let. Vstoupil svého času i do politiky.

Nově lze vnitřní vzorkovny společnosti najít v šesti podnikových prodejnách BEST, a to v Rybnici u Plzně, Poleradech u Mostu, Vraníně u Českých Budějovic, v Lučicích u Chlumce nad Cidlinou, Nehvizdech a Mohelnici. Zájemce o ukázky reálně zabudovaných dlažeb jistě nadchnou Arch centra, které jsou kromě uvedených areálů k dispozici i v Ostravě a v Božicích u Znojma. Jde o plochy v parkovém provedení, kde se lze procházet, odpočívat, udělat si piknik a strávit čas s rodinou, a přitom zhlédnout expozici několika stovek reálně zabudovaných variací dlažeb a dalších zahradních prvků BEST. Protože vše je přehledně označeno, rovnou na místě je možné vybrat a nakoupit.

Slovo Tomáše Březiny o společnosti

„Kdyby mi bylo o patnáct let méně, nikdo mě nedonutí firmu prodat,“ řekl Tomáš Březina. Právě věk a fakt, že Březina má sice tři děti, ale žádné z nich ve firmě nepokračuje, jsou tak jediným důvodem prodeje úspěšné firmy. Zájem o ni bude nejspíš velký.

Vážení zákazníci, vážení obchodní přátelé, vážení přátelé,

píše se rok s nádherným letopočtem 2020, máme za sebou vzpomínkový a bilancující letopočet 2019, ale společnost BEST se ještě letos třicítky „nezbaví“. Protože před třiceti lety jsme vznikli. Pár měsíců po tehdejší sametové revoluci. V nadšení a v euforii, což současní mladí, a bohužel i někteří pamětníci, dnes nechápou. Vznikli jsme, z dnešního skeptického pohledu, unikátním způsobem: zcela na zelené louce, bez privatizací, bez restitucí, bez manažerských převzetí, bez jakékoliv politické provázanosti, či dokonce podpory. Z nuly, za úvěry, férově, čítankově. Postavili jsme tehdy první zcela novou fabriku v porevolučním Československu. Dnes, 30 let poté, máme těch fabrik 35. Jsme stále v českých rukách … a jen nás udivuje a mrzí, že místo vděku a obdivu (minimálně za placení veškerých daní v Česku) sbíráme od státní byrokracie jen stupňování negativních tlaků.

V Česku jsme založili a vybudovali zcela nové odvětví a po celou dobu jsme jeho lídrem, který prošlapává cestu celému oboru a kterého následuje i naše konkurence. Jsme nezpochybnitelným lídrem na základě exaktních ekonomických, obchodních a technologických dat, nikoliv na základě pocitů nebo snění o pozici. Jsme velmi respektovanou a ceněnou firmou v našem oboru v celém středoevropském regionu, v prestižním oborovém ratingovém žebříčku jsme uváděni jako jedna z nejsilnějších, nejkvalitnějších a nejdynamičtěji se rozvíjejících firem v celosvětovém srovnávání.

I v 30. roce naší existence jsme posunuli příčku výroby umělého kamene (neboť krásný a kvalitní beton není nic jiného než umělý kámen …) k vyšší estetické kvalitě. Směrem k tradičním přírodním kamenům, ale i k prvkům, které souzní s moderní architekturou. Přirozeně, za daleko příznivější ceny, než je třeba zaplatit za přírodní kámen. Trvale vyrábíme a prodáváme rovněž výrobky tradiční a nejtradičnější, již zlidovělé. Výrobků, a jejich druhů, které dodáváme na trh, je více než 4000…

Čekání na investora

Standardní nabídky u tohoto byznysu se pohybují na úrovni šestinásobku EBITDA. To zřejmě majitele neosloví, především s ohledem na reálnou hodnotu majetku ve firmě. Pro to, aby reálně obchod proběhl, bude muset přijít kupec, který násobek EBITDA přeplatí, nebo si dá práci a vymyslí chytré řešení. U majitele může mít největší úspěch strukturovaná nabídka velké a finančně silné domácí finanční skupiny, která majitele přesvědčí, že firma zůstane dlouhodobě v českých rukou a že ji bude dále rozvíjet a expandovat. Úspěšný kupec by mohl Březinovi nabídl strukturovanou nabídku spojenou s významnou pozicí ve vedení firmy zároveň s minoritním podílem, případně s vyčleněním některých vybraných aktivit.

-red-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*