Technologie

Cat M323F – trochu bagr, trochu lokomotiva

Caterpillar vstupuje na trh s novinkou – dvoucestným modelem Cat M323F. Jaký je nový stroj a co všechno je tu kvůli provozu po kolejích jinak? Perličkou je i to, že jako lokomotiva musí být tento Caterpillar vybaven kupříkladu praporkem a světlicí.

Na první pohled je zřejmé, že Cat M323F je speciální stroj. Nejde o obyčejné kolové rýpadlo, ke kterému někdo přišrouboval kola z lokomotivy, toto je stroj kompletně postavený pro provoz na železnici. A když jej vývojáři připravovali, dost u toho přemýšleli. Základem proto není jeden, ale hned dva stroje. Podvozek, resp. jeho základ, pochází z rýpadla M318, nástavba potom z menšího typu M316. A obojí je modifikováno. A tím myslím opravdu hodně modifikováno.

Stabilní a kompaktní

Proč byly vybrány právě tyto základy pro dvoucestný stroj? Zbyly zkrátka na skladě? Vůbec ne, vývojáři stavěli stroj, který bude díky pořádné základně stabilní, avšak zároveň bude kompaktní. V případě železnice totiž hrají roli i milimetry. Vlak nemá kam uhnout, jeho dráha je pevně daná a i minimální přesah do jízdního profilu sousední koleje znamená, že jsou mimo provoz rázem obě dvě. Pokud však máte Cat M323F, můžete být v klidu, kompaktní nástavba sousední kolej neohrožuje, vlaky nemusí zastavit a práce mohou pokračovat.

Nástavba dvoucestného rýpadla má však i další specifka, která jsou jasně patrná na první pohled. Na malém prostoru se tu konstruktérům podařilo vytvořit místo ne pro jednoho, ale hned pro dva strojníky. Pro některé úseky trati totiž drážní předpisy požadují přítomnost tzv. pilota, řečí oficiálnější potom osobu znalou trati. A právě pro tohoto druhého „strojvedoucího“ je druhá kabina určena. Vývojáři Caterpillaru si přitom vtipně poradili s jejím umístěním. Aby nepřekážela při údržbě stroje, je průchozí, k servisním místům na nástavbě je tak stále perfektní přístup.

S železničním podvozkem

Jak jsem již psal výše, podvozek rýpadla Cat M323F sdílí svůj základ se strojem Cat M318, pro železnici byl však pochopitelně mohutně upraven. Tou hlavní změnou je dvojice výklopných železničních podvozků. Existují tři způsoby pohonu, které dvoucestné stroje používají. Ten první je nejjednodušší – železniční kola tu fungují pouze jako vodící a stroj jede po kolejích i pneumatikou. Druhý způsob již nevyužívá k pohybu přímého kontaktu pneumatiky s kolejnicí, pneumatika tu roztáčí železniční podvozek a ten teprve pohybuje celým strojem. Třetí a poslední způsob potom představuje pohon železničních podvozků napřímo motorem.

Konstruktéři rýpadla Cat M323F se rozhodli použít třetí způsob přenosu výkonu, označovaný také jako typ 9A. Celý stroj se tak zvedá nad koleje a železniční podvozky bylo třeba dovybavit samostatnými motory, toto řešení má však hned několik nepopiratelných výhod. Kdo z vás už se kdy v centru města snažil svižněji rozjet s autem na tramvajových kolejích, ten to jistě zná. Pneumatiky zkrátka nejsou stavěny na přenos síly na hladký kov. Jakmile zaprší, bude se pneumatika jen bezmocně protáčet. Zároveň se guma nepřiměřeně zahřívá a dochází k poškození. Částečně tento problém řeší druhý způsob přenosu hnací síly, Caterpillar si však na polovičatá řešení nepotrpí.

Hlavní přednosti:
▪ Kompaktní rozměry a poháněné železniční podvozky umožní rýpadlu nezasahovat mimo jízdní profil a nebýt tak rizikem pro kolejiště ani okolní dopravu.
▪ Snadná údržba je základem úspěchu. Všechny hlavní servisní body Cat M323F jsou proto dosažitelné pohodlně ze země.
▪ Na dráze jedna kabina nestačí. Cat M323F nabízí hned dvě prostorné a bohatě prosklené kabiny.
▪ SMART CONTROL SYSTEM nedovolí žádné potíže. Vlivem armádě čidel Cat M323F velmi dobře ví, co si může dovolit.

Utáhne i čtyři vagóny

Výsledkem je stroj se všemi čtyřmi železničními koly přímo poháněnými. Díky tomuto řešení může Cat M323F tahat až čtyři vagóny a nemá potíže s rozjezdem ani za špatného počasí. Zdvihnutím pneumatik nad koleje zároveň došlo k další důležité věci – stroj nyní nezasahuje mimo jízdní profil vlaků. To je důležitá věc, moderní železnice obsahuje celou řadu senzorů a čidel, která sledují nejen polohu vlaků, ale i to, zda teplota jejich podvozků či vibrace nepřesahují limity. Tato čidla mohou zabránit velkému neštěstí, jsou však poměrně nákladná.

Se strojem Cat M323F však nepředstavují žádná drážní zařízení překážku. Železniční kola Cat M323F v sobě ukrývají zároveň i brzdový kotouč, čímž je riziko jeho poškození při přechodu ze silničního do železničního módu zcela minimální.

Další vychytávky

Takže tu tedy máme kompaktní dvoumístnou nástavbu a velmi chytrý podvozek. Tím je stavba dvoucestného rýpadla hotová? Nikoli! Ještě je tu celá řada vychytávek, díky kterým je práce s Cat M323F pohodlná, snadná a především bezpečná. Jsou tu drážní světla. Dvojice světel na obou koncích podvozku automaticky přepíná mezi červeným a bílým světlem v závislosti na směru pohybu. Díky umístění na podvozku zůstávají světla viditelná i při otočení nástavby kolmo ke kolejím. Jistě vám neuniklo, že vlaky mívají ještě třetí přední světlomet, má ho Cat M323F také? Samozřejmě má! Je umístěn nad kabinou a tedy vždy otočený ve směru jízdy rýpadla. Samozřejmostí je potom i další výkonné LED osvětlení – na práci je dobré vidět i v noci.

Vyřešená stabilita

Dvoucestná rýpadla všech výrobců se potýkají s jedním zásadním problémem. Tím problémem je stabilita. Tam kde se jiné stroje mohou zapřít o mohutné podvozky, mnohdy doplněné o radlici a patky, stroje na železnici pod sebou mají jen kolejnice, o nic dalšího se zapřít nemohou. Konstruktéři Caterpillaru proto připravili pro Cat M323F elektronický systém, který společně s mohutným protizávažím zajišťuje bezproblémovou práci se strojem. Jako první přichází na řadu další z výhod zvoleného pohonu – v klopených zatáčkách dokáže Cat M323F uvést sám sebe do roviny, i když rozdíl výšky kolejí je 20 cm.

Jakmile je stroj vyrovnaný a připravený, začíná doslova hydraulický balet. Elektronika neustále sleduje zatížení, těžiště polohu ramene i natočení nástavby a hlídá, aby se M323F nedostal za své limity. To celé se jmenuje SMART CONTROL SYSTEM. Proč říkám balet? Hraniční poloha tu není pomyslnou zdí, do které stroj se škubnutím narazí, aby se nedostal do pozice, ze které už není návratu. Vše pracuje plynule a komfortně, můžete bez obav využívat stroj až do krajnosti s vědomím, že se vždy včas a plynule sám zastaví, jakmile dosáhne svého limitu. Pro větší spolehlivost i bezpečí jsou všechna čidla na stroji zdvojená.

Samozřejmostí je i další bezpečnostní výbava včetně nouzového tlačítka umístěného v obou kabinách, které zastaví okamžitě všechny pohyby stroje. Drážní předpisy poté vyžadují i další výbavu, jako je praporek či světlice.

Čekání se vyplatilo

Dlouhé čekání se vyplatilo. Nové dvoucestné rýpadlo Cat M323F přichází na trh s propracovanou konstrukcí, která usnadní práci a chrání před poškozením sebe sama i železnici. Kompaktní stroj je přímo nabitý elektronikou, díky které je jeho ovládání maximálně snadné a komfortní. Konkurence právě získala nebezpečného soupeře.

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*