
Korejská automobilka představila technologii, která umožňuje eliminovat trápení řidičů se spojkou. Po automatických převodovkách přichází na trh tzv. inteligentní manuální převodovka (iMT), u které můžete stále ovládat auto třemi pedály, ale rozjezdy budou stejně hladké jako u automatu. Její inteligence spočívá ve schopnosti zajistit správný záběr spojky. Jinými slovy, auto už nebude při rozjezdu a řazení cukat ani nezkušenému řidiči. Pryč jsou také doby, kdy motor při špatné koordinaci řidičových nohou zhasl docela.
Spojka totiž není spojena s pedálem čistě mechanicky jako ve většině aut, ale elektronicky, takzvaně po drátě (clutch-by-wire). Uvedenou technologii vyvinula automobilka s cílem snížit spotřebu paliva a zároveň zachovat potěšení z klasického manuálního řazení. Nový systém zároveň zpřístupňuje manuální řazení i méně zkušeným řidičům.
Hlavní rozdíly oproti klasické spojce
U šestistupňové inteligentní manuální převodovky spojka funguje pouze jako jakési tlačítko. Po sešlápnutí spojkového pedálu dojde k rozpojení spojky. To se ale děje automaticky, nezáleží tedy už na síle a rychlosti sešlapu jako dosud. O správnou citlivost a sepnutí spojky se postará elektronika. Ani méně zkušení řidiči se tak při neoblíbeném popojíždění v koloně nemusí tolik stresovat.
Mezi další výhody nové technologie patří úspora paliva. V reálném provozu jde přibližně o 3 %, což je znát především u služebních vozů s vysokými ročními nájezdy. Při jízdě na volnoběh se zařazeným převodovým stupněm umožňuje iMT vypínat motor. Elektronika vyhodnotí, zda je situace vhodná pro tzv. plachtění (tj. jízdu na volnoběh) a případně rozpojí spojku a vypne motor bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň. Auto pak může jet až rychlostí 125 km/h i přesto, že motor zůstává vypnutý. Klesne-li rychlost k minimu, které je pro daný rychlostní stupeň typické, elektronika opět motor nastartuje.

Průkopníci z rodiny Ceed
Inteligentní manuální převodovka se poprvé objevila v crossoveru XCeed. Od léta je k dispozici u modernizovaných modelů Rio a Stonic, a na přelomu roku ji naleznete i v dalších modelech rodiny Ceed. U všech modelů je spojena s mildhybridními pohony, ve kterých klasickému spalovacímu motoru sekunduje elektromotor s přídavným 48V lithium-iontovým akumulátorem. Nová technologie pochází z německého vývojového centra značky KIA.
Jak to funguje?
- Když vozidlo začne dojíždět na volnoběh, řidič nechává zařazený převodový stupeň, zatímco zvolna klesá rychlost jízdy (např. před zatáčkou, křižovatkou či semaforem).
- Převodový stupeň je stále zařazený a ústrojí iMT posílá elektronický signál převodovce a pohonu k hladkému vypnutí motoru a rozpojení spojky.
- Vozidlo s vypnutým motorem stále jede na volnoběh s rozpojenou spojkou, aby zpomalování nebylo příliš intenzivní a maximálně se zužitkovala kinetická energie vozidla.
- Pokud řidič sešlápne plynový pedál s cílem opět zrychlit, resp. sešlápne-li pedál spojky kvůli přeřazení, dojde k opětovnému spuštění motoru s převodovým stupněm nebo na neutrál (s rozpojenou spojkou).
- Díky elektrické posile a 48V baterii jsou okamžitě zajištěny správné otáčky spalovacího motoru i převodovky.
- Pokud rychlost vozidla poklesne pod určitou hranici, motor se znovu spustí s výkonovou posilou systému MHEV a současně se sepne spojka, aby se motor zbytečně nenamáhal se zařazeným převodovým stupněm.

-jiki-