Technologie

Jsme v čele moderního stavebnictví a jsme hrdí na každou naši stavbu

Komunitní centrum Židlochovice

Jsme rodinná stavební firma z Brna, která od roku 1990 realizuje zhruba osm projektů ročně a přitom drží slovo i termíny, říká JAN POLICKÝ – ředitel firmy ESOX, spol. s r.o.

  • Založit firmu chtělo asi dost odvahy. Co ještě to chtělo?

Esox založil můj táta se dvěma společníky. Majitelská struktura se postupně měnila až do samostatného vlastnictví mým tátou a předáním společnosti mně. Firma je jen o rok mladší než já, takže jsme prošli generační výměnou v roce 2017. Chtělo to hlavně odolnost, pevné nervy a jasnou strategii, protože, jak už to u generačních obměn bývá, byla i tato turbulentní a spojená s personálními změnami a odchody, změnami procesů a kompetencí.

  • Kolikrát jste si za tu dobu řekl: Že jsem do toho vůbec šel?

K práci na podobné pozici jsem směřoval vždy a myslím, že jsem si argumenty „proč ne“, vyvrátil už dopředu. Otázka je to podle mě zbytečná, nemám tendenci litovat svých rozhodnutí, pokud vím, s minulostí nejde nic moc dělat.

Koncertní sál Konzervatoř Brno
  • Na kterém postu ve společnosti jste se cítil nejlépe a nejsvobodněji?

Poprvé jsem v Esoxu pracoval už jako student na dělnických pozicích, později jako mistr, stavbyvedoucí a jak je v rodinných firmách zvykem, na různých více či méně určitých pozicích. Nejvíce svobodný se cítím na současné pozici ředitele firmy, protože mi nevadí převzít odpovědnost a více kompetencí nikdy není na škodu.

  • Je něco, co byste nyní udělal jinak?

Používal bych více diplomatická řešení, jak interně, tak externě, někdy jsem byl asi zbytečně radikální a stálo nás to klidně i zakázku, ale s věkem se mi nějak ohlazují hrany.

Vinařství Starý Vrch
  • Jak jste si budoval tým nejbližších spolupracovníků?

Aktuální vedení jsem měl tendenci sestavovat spíše z interních kandidátů, protože je pro mě zásadní loajalita k firmě. Pokud to možné nebylo, hledal jsem i mimo firmu. Vedoucí tým jsem vybíral tak, jak to odpovídalo mým zkušenostem v době, kdy jsem byl na pozici velmi krátce, nicméně postupem času se ukázal jako velmi funkční. Možná i proto, že je poměrně diverzní.

Vize společnosti
  • Poctivost – jednáme na rovinu, zákazník je partner.
  • Profesionalita – jednání a servis na úrovni.
  • Invence – optimalizace a technické know-how.
  • Inovace – moderní firma, informační technologie, inovativní stavební technologie.
  • Řemeslo – vlastní výrobní kapacity.
Fit-Out budovy Red Hat
  • Nelze oddělit firmu od celospolečenského podnikatelského prostředí a klimatu. Když se podíváte zpátky, kdy se podnikalo nejlépe a kdy nejhůře?

Můžu hodnotit jenom z dat a vyprávění, ale zlaté 90‘ byly opravdu zlaté, podnikalo se na dobré slovo, vztahy hrály klíčovou roli a na peníze nikdo moc nehleděl, protože byl rád, že měl vůbec někoho, kdo by stavbu prováděl. Nejhorší pro nás bylo období po krizi v roce 2008, která nebyla strašná tím, že by to byla krize, ale tím, že se muselo změnit uvažování o zakázkách a sáhnout si na do té doby slušné marže.

Aktuálně mám pocit, že je situace stavebnictví stabilní ve smyslu jejího porevolučního vývoje, a že se dostáváme do ustáleného stavu, který se snad nebude měnit. Můžeme se soustředit na profesionalizaci služeb, kontrolu vlastních nákladů, modernizaci a zavádění nových technologií.

  • Jak jste řešili a řešíte současnou pandemii?

Ze začátku jsme ji brali poměrně vážně, dokonce se nám brzy podařilo zajistit roušky a „orouškovat“ všechny zaměstnance. Opatření byla ve smyslu oddělení provozů a zaměstnanců, využívali jsme práce z domova. Také zaměstnancům ve výrobě, kteří byli nejvíce potenciálně ohroženi, jsme nabídli, že mohou zůstat doma s minimálním dopadem na mzdu. Kromě některých specifických dodávek jsme neměli problémy s dokončením staveb.

Vzhledem k tomu, že si zakládáme na vztazích s investory, byly k nám ve všech případech vstřícní a pokud nám někde výrobní kapacita poklesla, prodloužili nám termín. Zatím žádné dopady nepociťujeme, ale pozorně sledujeme vývoj stavebnictví a souvisejících oborů a odpovídajícím způsobem jsme upravili naši obchodní strategii.

Sportovní hala Campus MUNI
  • Postoj firmy k okolí – nadace, sponzoring? Jaká je strategie firmy v této oblasti?

Dopad firmy na okolí ve smyslu bezprostřední okolí, komunita a široké okolí mám na paměti, ale musím se přiznat, že jsou to zatím jen jednotlivé akce a nic systémového. Například jsme jedním z nejstarších a stálých sponzorů brněnské Komety.

  • Vize firmy do budoucna.

Hlavním bodem je zvětšení obratu společnosti, který na sebe navazuje množství změn, jež musíme jako krok od menší střední firmy udělat. Mám dojem, že stavební výroba obecně nemá bůhvíjakou pověst, většinou je spojená se změnami, které lidi nemají rádi: nepořádkem, hlukem, ani vícepráce nejsou zrovna oblíbené.

Tématem je pro nás profesionalizace výroby ve smyslu toho, jak stavba vypadá navenek a jakou má se stavební výrobou zkušenost zákazník. Zavádíme poměrně velké množství informačních systémů pro získání dat zpět z výroby a pro projektové řízení. Rozšiříme také vlastní řemeslné kapacity. Chceme být v tomto konzervativním oboru inovativní, jak jen to půjde. A chceme být pro naše investory partnerem, který jim pomůže stavbu úspěšně a ekonomicky dotáhnout do cíle.

Aktuální vision statement: Budeme v čele moderního stavebnictví. Jsme hrdí na každou naši stavbu. Budujeme ji moderní technologií, přístupem a vlastními silami s ohledem na ostatní. Stavba je u nás vysoce profesionální služba – prodáváme zážitek.

Hotel D1

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*