Technologie

Když jde o dešťovou vodu až na prvním místě

Strategií divize MEA Water Management je realizovat projekty od zachytávání dešťových vod po předčištění a vracení zpět přirozenou cestou do přírody. Zkušenosti, kvalita a projekční zázemí umožňuje realizovat náročné projekty v Evropě i ve světě. Přinášíme několik dokončených projektů.

Dopravní terminál v Klášterci n/Ohří

Téměř 600 metrů odvodnění v antracitovém černém provedení bylo dodáno na výstavbu dopravního terminálu v Klášterci nad Ohří. Monolitické žlaby MEA DM1500 z polymerického betonu jsou extrémně pevné i při dynamickém zatížení, kterému jsou právě na dopravním terminálu vystaveny. Monolitické žlaby DM1000-1500-2000 jsou bezpečné a spolehlivé, jsou vhodné i pro příčný pojezd a zvládnou zatížení až F900 kN. Většinou se používají pro odvodnění silnic, dopravních terminálů, skladových a průmyslových hal i letišť. V plzeňském závodě se vyrábí ve dvou základních barevných provedeních.

Odvodnění autosalonu s kompozitními žlaby MEA

Při realizaci autosalonu na Veleslavíně v Praze 6 se pro odvodnění objektu zvolily kompozitní žlaby MEARIN PLUS 300. Žlaby z SMC kompozitního materiálu, tedy z polyesteru vyztuženého skelnými vlákny, mají velice nízkou váhu, ale přesto jsou velmi pevné a robustní. Snadno se instalují, a tím se i snižují náklady na jejich pokládku. Konkrétně systém MEARIN je ve všech šířkách 100150-200 a 300 mm v autosalonu doplněn o litinové rošty D400. Tyto rošty umožňují pojezd nejen osobních aut, ale také nákladních vozů. Světlá šířka 300 mm zaručuje nadstandardní kapacitu žlabu i při přívalových deštích.

Kontrola po třech letech v Orlové

V roce 2017 proběhla rekonstrukce komunikací ve čtvrti Lutyně v severomoravském městě Orlová. V té době byly nově zbudovány a odvodněny plochy s parkovištěm u městského úřadu a kulturního domu. Odvodnění bylo realizováno kompozitními žlaby MEA FLUID 150, vyrobenými z polyesteru vyztuženého skelnými vlákny. Žlaby byly zakryty litinovými rošty C250. Konstrukce žlabů je velmi pevná a odolná, ačkoliv je díky SMC materiálu lehká. Litinové rošty zvládnou nejen pojezd osobních, ale i nákladních vozidel. Projekční tým MEA provedl po třech letech kontrolu stavu žlabů. Výsledek hodnocení dopadl velmi dobře, odvodňovací systém je ve velmi dobré kondici.

Železniční přejezdy odvodňovány polymerbetonovými žlaby

Odvodnění železničních přejezdů, kde jsou odvodňovací prvky vystaveny extrémní zátěži, musí splňovat mnoho parametrů. Žlaby musí odolávat vysoké dynamické zátěži od brzdících a rozjíždějících automobilů, splňovat nároky na dostatečnou hydraulickou kapacitu a také odolat zimním technickým posypům. Většinou se na železničních přejezdech uplatňuje zátěžový, odolný monolitický systém DM2000 s velkým průtočným profilem pro zachycení nadměrného objemu dešťových vod.

Alternativou je využití polymerbetonového žlabu s krycím litinovým roštem. Ten byl instalován na železničním přejezdu v Božíčanech. Byl zvolen polymerbetonový systém MEADRAIN ENS 4000, který má integrovanou zesílenou ochrannou litinovou hranu a těsnící spojovací drážku. Zesílená konstrukce žlabu je uzpůsobena pro přenášení dynamických sil do konstrukce vozovky a tak zvyšuje samotnou odolnost žlabu, který odolává zatížení až F900 kN.

Obrubníkové odvodnění ulic s nulovým spádem

V letních měsících probíhala rekonstrukce a odvodnění mnoha silnic v naší republice i na Slovensku. Stále častěji projektanti i stavitelé používají systém liniového odvodnění pro vozovku i chodníky. Z ulic je dešťová voda svedena obrubníkovým odvodněním MEA KERB a příčné odvodnění přes křižovatku vyřešeno monolitickým systémem MEA DM2000. Využití obrubníku chodníku neomezuje šíři vozovky. Voda může plynule odtékat i při nulovém podélném spádu a netvoří se kaluže. Chodci nejsou ostřikováni vodou z projíždějících vozidel. Obtížné spádové podmínky silnice v Klíčovicích na Plzeňsku také vedly k využití podélného obrubníkového odvodnění.

I při malých spádech voda odtéká obrubníkem MEA KERB mimo vozovku přes systémovou vpusť do kanalizace. Odvodňovací linie není přerušena ani vjezdy a snížené prvky se vtoky umožňují plynulý průtok a snadný průjezd do bočních vjezdů. Na fotografii jsou žlaby MEA KERB před aplikací finální povrchové vrstvy vozovky (obec Cabaj-Čápor, Nitra).

Zdroj: MEA Water Management

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*