Technologie

Metro v Sofii z dílny Čechů

Stanice Orlov most

V bulharské Sofii otevřeli prvních sedm stanic třetí linky metra, stavěla se podle návrhu českých inženýrů. Metro bylo postaveno podle návrhu, který pro investora Metropoliten EAD zpracovala projektová společnost METROPROJEKT Praha a.s. Jde o největší zahraniční zakázku firmy v celé její historii.

Nově otevřený úsek metra má délku osmi kilometrů a zahrnuje sedm stanic v centrální části města, z nichž dvě jsou přestupní na stávající první a druhou linku metra. Součástí stavby je i nové depo Zemljane.

Projektování linky bylo zahájeno v roce 2010. Metroprojekt je autorem dopravně urbanistického a základního technického návrhu trasy a stanic, na který následně navázaly realizační projekty bulharských inženýrů. V současné době probíhá výstavba dalších čtyř stanic. Dle schváleného projektu bude mít třetí linka po celkovém dokončení 21 stanic.

„Čeští projektanti metra mají ve střední a východní Evropě skvělé jméno. Naší výhodou je, že jsme získávali zkušenosti na projektu metra v Praze – a v České republice bychom jen těžko hledali technicky náročnější a organizačně komplikovanější projekt, než je podzemní dráha ve městě s tak bohatou historií a složitou geologií,“ říká David Krása, generální ředitel Metroprojektu.

Stavba za 400 milionů eur (zhruba 10,5 miliardy korun) začala v roce 2016 a původně měla být zprovozněna už koncem loňského roku. Termín ale oddálily testy zabezpečovacího zařízení a následně koronavirová nákaza. Linku bude obsluhovat 20 vlaků Inspiro od Siemensu, pro které vzniklo i nové depo. „Nové soupravy mají světlý interiér, klimatizaci a sníženou hladinu hluku. Všechny jsou průchozí,“ napsal sofijský dopravní podnik na svých stránkách.

Na začátek roku 2021 se plánuje otevření ještě navazujících čtyř kilometrů a čtyř stanic. V plánu je pak protažení linky až na 21 kilometrů. Nová linka se liší od ostatních mimo jiné tím, že využívá napětí 1500 voltů, což je téměř dvakrát více než u ostatních linek. Napájení vlaků se pak děje skrze pantograf, nikoliv třetí kolejnici. Linka je vybavena také skleněnými bariérami na nástupištích.

Jediné bulharské metro se začalo stavět v roce 1978, první linka (M1) byla ale otevřena až v roce 1998. Stavbu mimo jiné zpožďovala řada archeologických nálezů. Dnes síť měří necelých 50 kilometrů a má 43 stanic. Má tři trasy (linky M1 a M2 mají 13 společných stanic) a mimo jiné je napojena i na letiště.

-kor-

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*