Technologie

Vůz pro manažery, honící konkurenci

Vůz je vyráběn ve výrobním závodě HMMC (Hyundai Motor Manufacturing Czech) v Nošovicích

Hyundai Motor rozšiřuje svou řadu modelů N o zcela nový Hyundai i30 Fastback N, druhý vysokovýkonný model pro evropský trh a třetí model N na celém světě. Hyundai i30 Fastback N je prvním opravdu ostrým pětidveřovým kupé v segmentu C. Vůz je vyráběn ve výrobním závodě HMMC (Hyundai Motor Manufacturing Czech) v Nošovicích.

Na těchto stránkách jste si jistě zvykli na bagry, jeřáby a další těžkou stavební techniku. I stavební manažeři se ale musí dopravovat za obchodem. „Hyundai i30 N byl vyvinut za jediným účelem: poskytovat našim zákazníkům maximální radost z jízdy, prostřednictvím cenově dostupného vysokovýkonného automobilu,“ říká Albert Biermann, vedoucí divize výzkumu a vývoje ve společnosti Hyundai Motor Group, a dodává: „Proto měříme vysoké výkony srdečními tepy za minutu, místo pouhými otáčkami za minutu.“

Výkonné motory

Hyundai i30 Fastback N je poháněn zážehovým přeplňovaným čtyřválcem 2,0 litru, který je k dispozici ve dvou výkonových stupních v kombinaci s pohonem předních kol. Standardní verze je vyladěna na nejvyšší výkon 184 kW (250 k), kombinovaná spotřeba paliva (WLTP): 8,1 l/100 km; kombinované emise CO2: 185 g/km.

Pokud je manažer i automobilovým nadšencem, pak jistě ocení i30 Fastback N s paketem Performance, který zvyšuje nejvyšší výkon motoru na 202 kW (275 k), kombinovaná spotřeba paliva (WLTP): 8,2 l/100 km; kombinované emise CO2: 188 g/km. Obě výkonové verze poskytují maximální točivý moment 353 N.m a dosahují nejvyšší rychlosti 250 km/h.

Funkce přechodného zvýšení plnicího tlaku („overboost“), která se aktivuje při dosažení maximálního točivého momentu, zvyšuje jeho hodnotu až na 378 N.m. V tomto režimu dosahuje turbodmychadlo po dobu několika sekund vyšších otáček. S větším množstvím vzduchu lze do válců dodávat více paliva, což zvyšuje výkon.

Paket Performance optimalizuje zážitky z jízdy na závodním okruhu rovněž diferenciálem „N Corner Carving Differential“, poskytujícím výjimečnou trakci, a výfukovou soustavou s variabilní klapkou, zajišťující sportovní zvuk.

Maximální adhezi modelu i30 Fastback N s paketem Performance zaručují 19“ vysokovýkonné pneumatiky Pirelli P-Zero ve specifikaci Hyundai N. Jde o jedinečnou variantu ultravysokovýkonné letní pneumatiky rozměru 235/35 R 19, dodávanou výrobcem prémiových pneumatik Pirelli.

Řidiči mají v závislosti na své náladě a stavu vozovky na výběr pět individuálních jízdních režimů systému „N Grin Control“: Eco, Normal, Sport, N a N Custom, které lze aktivovat pomocí dvou speciálních tlačítek na volantu

Elektrický posilovač řízení

Hyundai i30 Fastback N nabízí vysokou úroveň preciznosti řízení, kterou ocení zejména nároční řidiči. Systém elektrického posilovače R-MDPS (Rack-mounted Motor-Driven Power Steering) s elektromotorem, uloženým na hřebenové tyči, poskytuje vozidlu stabilitu ve vysokých rychlostech a nabízí okamžité reakce v nižších rychlostech.

Elektrický posilovač řízení na hřebenové tyči poskytuje velmi vysoký výkon a je přizpůsoben dokonce i požadavkům na jízdu na závodním okruhu s pneumatikami pro pohárové závody.

Náprava N Power Sense

Přední náprava modelu i30 Fastback N nese označení „N Power Sense Axle“. V porovnání s výchozím modelem i30 Fastback má vyšší příčnou tuhost díky modifikované konstrukci. K lepší adhezi přispívá mnoho detailních změn v nastavení odpružení a podvozku.

Díky vyšší úrovni přilnavosti je zaručen efektivnější přenos hnací síly na vozovku a řidič dostává od předních kol rychlou a precizní zpětnou vazbu. To vše jsou faktory pro maximální radost z jízdy.

Hyundai i30 Fastback N nabízí vysokou úroveň preciznosti řízení, kterou ocení zejména nároční řidiči

Zadní výztuha

Již mimořádně pevná konstrukce skeletu karoserie výchozího modelu i30 Fastback představuje základ pro mimořádnou celkovou tuhost vozu. Díky odolné a lehké karoserii, u níž je na konstrukci skeletu použito 51 procent ultravysokopevnostní oceli z vlastního vývoje a výroby, se může nový model i30 Fastback N pochlubit ještě vyšší úrovní jízdní dynamiky a zároveň i pasivní bezpečnosti.

Celkovou tuhost modelu i30 Fastback N lze na přání ještě zvýšit příčnou výztuhou, umístěnou za zadními sedadly. Tento prvek zvyšuje tuhost karoserie o šest procent a minimalizuje přirozený sklon ke kroucení v zatáčkách.

Systém launch control

Funkce kontroly trakce při rozjezdu – Launch Control – minimalizuje prokluz kol při intenzivní akceleraci z klidu. Řidiči tím umožňuje start ve stylu profesionálního závodního jezdce. Funkci Launch Control lze efektivně využívat v jízdním režimu N.

Její princip umožňuje mimořádně ostrý start, pokud řidič při zařazeném prvním převodovém stupni a sešlápnutém pedálu spojky uvolní během pěti sekund po sešlápnutí pedálu plynu na podlahu pedál spojky. Funkce Launch Control je po jejím využití znovu k dispozici po třech minutách, potřebných k ochlazení spojky. Otáčky motoru lze při zcela sešlápnutém pedálu plynu nastavit v rozmezí od 3600 do 4900 min-1.

Cestující jsou i při sportovní jízdě dobře usazeni

Vyrovnávání otáček

Funkce vyrovnávání otáček automaticky upravuje otáčky motoru (dává tzv. „meziplyn“), pokud řidič řadí z vyššího na nižší převodový stupeň. V závislosti na jízdním režimu tak umožňuje plynulejší nebo sportovnější řazení. Tlačítko funkce vyrovnávání otáček lze snadno aktivovat manuálně, protože se nachází na pravé straně volantu.

Elektronicky řízené tlumiče

Elektronicky řízené tlumiče ECS (Electronic Controlled Suspension) automaticky optimalizují odpružení vozidla s cílem maximalizovat úroveň jízdního komfortu nebo sportovních výkonů. Systém zohledňuje provozní podmínky, jako je rychlost jízdy, povrch vozovky, průjezd zatáčkou a intenzita zpomalení nebo zrychlení. ECS mění a koriguje intenzitu tlumení, čímž vylepšuje jak komfort odpružení, tak i ovladatelnost a jízdní stabilitu.

Diferenciál

„N Corner Carving Differential“ – specifický termín značky N pro elektronicky řízený samosvorný diferenciál – zvyšuje adhezi a přenáší maximum výkonu motoru na vozovku. Systém zlepšuje ovladatelnost vozidla při rychlé jízdě v řidičsky náročných úsecích silnic nebo závodních okruhů, ale také přispívá ke zlepšení jeho akcelerace při razantním rozjezdu tím, že zabraňuje prokluzu kol na mokrém povrchu nebo sněhu, v důsledku odlišné trakce pravého a levého kola.

Diferenciál „N Corner Carving Differential“ zvyšuje pocity radosti z průjezdu zatáčkami, protože zrychluje reakce vozu na vjezdu do zatáčky a umožňuje dřívější přidání plynu při výjezdu ze zatáčky. Systém se dodává v rámci paketu Performance.

Nastavitelný zvuk

Hyundai i30 Fastback N nabízí, díky aplikaci elektronického generátoru zvuku ESG (Electronic Sound Generator) a výfukové soustavě s variabilní klapkou, potěšení i pro uši sportovně založených řidičů. Elektronický generátor zvuku je uložený uvnitř karoserie u paty čelního okna a vytváří v interiéru sportovní zvuk motoru, takže cestujícím v modelu i30 Fastback N umocňuje zážitky ze skutečně sportovní jízdy a zvyšuje dramatičnost akustického projevu v souladu s náladou řidiče.

V závislosti na jízdním režimu si může řidič zvolit různé varianty zvuku výfukové soustavy aktivním ovládáním výfukové klapky (rovněž tato funkce se dodává výhradně s paketem Performance). Zvuk se liší mírou otevření ventilu. Systém spolupracuje s generátorem zvukových efektů při řazení pro maximální potěšení z poslechu vysloveně sportovního zvuku.

Systém „N Grin Control“

Řidiči mají v závislosti na své náladě a stavu vozovky na výběr pět individuálních jízdních režimů systému „N Grin Control“: Eco, Normal, Sport, N a N Custom, které lze aktivovat pomocí dvou speciálních tlačítek na volantu.

Různé režimy mění jízdní projev vozu nastavením odlišné charakteristiky motoru, tlumičů, elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control), systému „N Corner Carving Differential“, zvuku motoru, elektrického posilovače řízení a vyrovnávání otáček. V režimu N Custom si může řidič sestavit vlastní nastavení jednotlivých parametrů pro každý vysokovýkonný komponent z režimů Normal, Sport a Sport+ podle vlastních preferencí a provozních podmínek.

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*