Technologie, Zajímavé stavby

Stavba tunelu v zemi ledu a ohně

Nevlídné podmínky i nevšední podívaná – kemp pro ubytování Dýrafjörður

Stavbaři společnosti Metrostav se na Islandu podílejí na náročném projektu pod vedením Ing. Josefa Malknechta z divize 5. Trasa zhruba 5,3 km dlouhého tunelu Dýrafjörður vede skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarheiði. Nebývají tu ideální světelné podmínky ani vlídné počasí, ostatně kemp stejně jako staveniště se nachází v podstatě v pustině.

Ve sdružení s místní firmou Sussurverk se na Islandu od září 2017 buduje dvoupruhový silniční tunel dlouhý 5,3 km, který po dokončení propojí dva fjordy, umožní cestovat v zimě a řidičům zkrátí cestu o více než 30 km. Do září 2018 probíhala ražba z jižního portálu Arnarfjörsr) v délce 3658 m. Zbytek (1643 m) byl po přesunu na severní portál doražen v dubnu 2019.

Bylo dosaženo několika islandských rekordů: 111 vyražených tunelmetrů v jednom týdnu a 402,5 tunelmetrů v jednom kalendářním měsíci. Stavbaři čelili drsným podmínkám: v zimě na cestě mezi portály bývají až pětimetrové závěje sněhu, jediný udržovaný úsek silnice v oblasti jižního portálu vede od ubytovacího kempu na stavbu.

Definitivní vyztužení tunelu zabralo přibližně tři měsíce po prorážce. Následné práce, izolace proti vodě a mrazu, trvají částečně dodnes. Instalace izolační PE pěny je dokončena (celkem 56 510 m2). Jako další krok před zastříkáním betonem se na pěnu zavěšuje kari síť (zatím 140 000 kg). V době psaní článku zbývalo doinstalovat zhruba 3000 kg kari sítí a zastříkat 950 m3 betonu.

Příprava betonáže ochranného límce, tzv. předštítku

„Kvůli nabitému harmonogramu jsme práce na betonových konstrukcích zahájili již při ražbě. Na oba předštítky, dlouhé 144 a 156 metrů, jsme měli jen jedno islandské léto. Nakonec se povedlo velké venkovní betonáže dokončit v polovině listopadu. Protože v tunelu, byť proraženém, panuje v zimě lepší počasí než venku, momentálně dokončujeme betonáž technických místností a kabelových šachet,“ upřesňuje Ing. Josef Malknecht.

Za tři roky tu všichni odvedli mnoho náročné práce, která byla odměněna několika rekordy jak při ražbách, tak při následných betonážích. První motoristé by měli tunelem projet v září 2020.

Přidejte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*