Infoservis

Vídeň po 30 letech bourá nevyužívanou dálniční křižovatku

Jeřáb DEMAG CC 8800-1

Před více než 30 lety byla v Rakousku postavena dálniční křižovatka na jihovýchodní tangentě Vídně, která však nikdy nebyla uvedena do provozu. V rámci nedávného programu přestavby měl být zbourán poslední mostní úsek tohoto „uzavřeného sjezdu“.

Kvůli vyvýšené silnici pod ní a stísněnému prostoru kolem tangenty nebylo možné 43 m dlouhý most o hmotnosti 550 t zbourat běžným způsobem. Aby bylo možné uplatnit bezpečné řešení, kontaktoval zákazník ASFINAG společnost Mammoet již v rané fázi.

Roční příprava

Fáze plánování projektu začala dvanáct měsíců před jeho realizací. V nepřetržitém kontaktu se zákazníkem byla jeho technicky složitá fáze zvedání jeřábem několikrát podrobně projektována, dokud nebylo nalezeno optimální řešení. Byly rovněž předloženy návrhy na optimalizaci konfigurace lanoví.

Kromě toho, protože v srpnu bývá v Dunaji nízký stav vody, byla z preventivních důvodů naplánována přeprava zařízení na staveniště po silnici, aby nebyl ohrožen plánovaný termín realizace. Celkem bylo vypraveno přibližně 100 nákladních automobilů včetně 20 speciálních přeprav.

Práce se nezastavily ani v noci

Volba jeřábu

Vypracované řešení spočívalo ve zvednutí mostního dílu v jednom kuse a jeho umístění na straně tangenty. Práce bylo možné dělat pouze na jedné straně silnice kvůli přetíženému okolí, a proto přicházel v úvahu pouze jeřáb DEMAG CC 8800-1.

Pásový jeřáb, který je jedním z největších v Evropě, byl pro tuto aplikaci nakonfigurován s hlavním výložníkem o délce 78 m. Zkušený tým potřeboval na jeho montáž pouhý týden.

Během realizace musel být v obou směrech zcela uzavřen úsek jihovýchodní tangenty – frekventované trasy ve Vídni. Pro práce byla naplánována dvě krátká časová okna, aby byl provoz narušen co nejméně. Umístění jeřábu se navíc nacházelo v příletovém koridoru letiště, což si vyžádalo opatření pro řízení letového provozu.

Hmotnost samotného lanového zařízení činila 70 t

Vše vyvážit

„U těžkého zdvihu bylo obzvláště důležité předem přesně vypočítat těžiště mostu a přesně mu přizpůsobit zdvihací zařízení. V tomto případě byl zapotřebí 31 m dlouhý speciální rozpěrný nosník pro zatížení 650 t. Hmotnost samotného lanového zařízení činila 70 t. Rychlé změny zatížení umožnil také „integrovaný stinger“, kterým byl vybaven superlift pásového jeřábu o hmotnosti 1600 t,“ sdělil Gernot Öder, manažer jeřábových a dopravních projektů, Engineering & Project Management společnosti Mammoet.

Díky přesnému plánování, velmi úzké spolupráci a inovativnímu řešení pásového jeřábu mohla společnost Mammoet provést práce bezpečně, a dokonce je dokončit před termínem. Po skončení stavebních prací bude velká část areálu obnovena jako místní rekreační oblast.

-red-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*