
Před více než 30 lety byla v Rakousku postavena dálniční křižovatka na jihovýchodní tangentě Vídně, která však nikdy nebyla uvedena do provozu. V rámci nedávného programu přestavby měl být zbourán poslední mostní úsek tohoto „uzavřeného sjezdu“.
Kvůli vyvýšené silnici pod ní a stísněnému prostoru kolem tangenty nebylo možné 43 m dlouhý most o hmotnosti 550 t zbourat běžným způsobem. Aby bylo možné uplatnit bezpečné řešení, kontaktoval zákazník ASFINAG společnost Mammoet již v rané fázi.
Roční příprava
Fáze plánování projektu začala dvanáct měsíců před jeho realizací. V nepřetržitém kontaktu se zákazníkem byla jeho technicky složitá fáze zvedání jeřábem několikrát podrobně projektována, dokud nebylo nalezeno optimální řešení. Byly rovněž předloženy návrhy na optimalizaci konfigurace lanoví.
Kromě toho, protože v srpnu bývá v Dunaji nízký stav vody, byla z preventivních důvodů naplánována přeprava zařízení na staveniště po silnici, aby nebyl ohrožen plánovaný termín realizace. Celkem bylo vypraveno přibližně 100 nákladních automobilů včetně 20 speciálních přeprav.

Volba jeřábu
Vypracované řešení spočívalo ve zvednutí mostního dílu v jednom kuse a jeho umístění na straně tangenty. Práce bylo možné dělat pouze na jedné straně silnice kvůli přetíženému okolí, a proto přicházel v úvahu pouze jeřáb DEMAG CC 8800-1.
Pásový jeřáb, který je jedním z největších v Evropě, byl pro tuto aplikaci nakonfigurován s hlavním výložníkem o délce 78 m. Zkušený tým potřeboval na jeho montáž pouhý týden.
Během realizace musel být v obou směrech zcela uzavřen úsek jihovýchodní tangenty – frekventované trasy ve Vídni. Pro práce byla naplánována dvě krátká časová okna, aby byl provoz narušen co nejméně. Umístění jeřábu se navíc nacházelo v příletovém koridoru letiště, což si vyžádalo opatření pro řízení letového provozu.

Vše vyvážit
„U těžkého zdvihu bylo obzvláště důležité předem přesně vypočítat těžiště mostu a přesně mu přizpůsobit zdvihací zařízení. V tomto případě byl zapotřebí 31 m dlouhý speciální rozpěrný nosník pro zatížení 650 t. Hmotnost samotného lanového zařízení činila 70 t. Rychlé změny zatížení umožnil také „integrovaný stinger“, kterým byl vybaven superlift pásového jeřábu o hmotnosti 1600 t,“ sdělil Gernot Öder, manažer jeřábových a dopravních projektů, Engineering & Project Management společnosti Mammoet.
Díky přesnému plánování, velmi úzké spolupráci a inovativnímu řešení pásového jeřábu mohla společnost Mammoet provést práce bezpečně, a dokonce je dokončit před termínem. Po skončení stavebních prací bude velká část areálu obnovena jako místní rekreační oblast.
-red-